Товариство Червоного Хреста Личаківського району
ГоловнаРеєстраціяВхід
Головна » 2013 » Листопад » 23 » Інтерв'ю зі Штефаном Марією Карлом - молодим австрійським композитором, автором симфонії про Голодомор
18:20
Інтерв'ю зі Штефаном Марією Карлом - молодим австрійським композитором, автором симфонії про Голодомор

ПАРТИТУРА  СТРАШНОГО  ЛИХА

Штефан Марія Карл ( Stephan Maria Karl ) -

молодий австрійський композитор пише

симфонію про Голодомор , масовий голод

1932-33 років , який спричинив за собою смерть

близько 3-4 мільйонів українців. В інтерв’ю

World Affairs  митець розмірковує про те, чому

українцям необхідно подивитися в очі власній

історії та осмислити її. 

 

World Affairs : Чому молодий австрійський композитор вирішив написати симфонію про масовий голод на Україні ?

Штефан Марія Карл : Творець може надихнути публіку і змусити її переглянути свої переконання - або за допомогою чистої естетичної сили своєї роботи , або в результаті розумового процесу , який його робота запускає . Якщо мистецтво впливає на окремої людини , воно також впливає і на суспільство. Етично мотивовану художник , що знає це , зобов'язаний творити з повним розумінням того впливу, який його мистецтво може надати на людей. 

Оскільки Голодомор - одне з найжахливіших і найменш визнаних на міжнародному рівні злочинів 20 століття , він повинен знайти своє відображення в мистецтві : необхідно як відобразити справедливість і правду , так і допомогти Україні об'єктивно оцінити своє минуле. Необхідність осмислити своє минуле - неодмінна умова для соціального , економічного і політичного розвитку України , тому що минуле , сьогодення і майбутнє нерозривно пов'язані між собою.

Я вирішив написати симфонію про Голодомор , тому що вірю , що можу зробити важливий , нехай і скромний , внесок у примирення України зі своєю власною історією. Бесіди з безліччю українців в Англії , Франції , Канаді і на Україні лише зміцнили моє прагнення . Крім того , я завжди відчував потяг до слов'янського духу , яким перейнято слов'янське мистецтво.

- Але яким чином симфонія - і музика в цілому - може передати реалії Голодомору?

- Передати істинний жах Голодомору допомогою музики неможливо. Ніяка мелодія , ніякої звук , ніяке слово і ніяке зображення не здатні в достатній мірі відобразити біль , яку відчували мільйони людей. Однак музика може сприяти процесу переживання і , даючи певні імпульси і викликаючи певні емоційні асоціації , сприяти лікуванню.

- Розкажіть детальніше про саму симфонії. Вона тональна або атональна ? Чи будуть в ній задіяні слова і зображення ? Чи передбачено спів ?

- Тема моєї кандидатської дисертації, яку я пишу в Університеті Моцартеум в Зальцбурзі і Гілдхоллській школі музики , - «Синтез тональної і атональної звукових структур» . У симфонії я сподіваюся об'єднати обидва елементи в одне дуже значуща ціле. Спів і українські народні мелодії - ще одна важлива частина роботи .

- Ви пишете симфонію для української публіки або для західної?

- Звертаючись до українських народних мелодій , я сподіваюся викликати певні асоціації в українського слухача. Однак артистичної помилкою було б ставити стиль моєї симфонії в залежність від очікувань і смаків публіки - чи художньої моди. У кінцевому рахунку , смаки і мода постійно змінюються , а готове твір може існувати вічно. Як нещодавно тут в Зальцбурзі в бесіді зі мною сказала композитор Софія Губайдуліна , « мене не хвилює , сучасна я чи ні , лише внутрішня правдивість моєї музики має значення».




- Як той факт , що ви працюєте над цією симфонією , сприймається в Австрії та на Україні ?

- Голокост - часта тема в Австрії та Німеччині, тому що він мав місце саме тут і відповідальні за нього наші предки. Злочини радянського режиму також представляють великий інтерес для освіченої еліти Австрії. З іншого боку , про Голодомор практично нічого не знають. Це пов'язано скоріше не з відсутністю інтересу з боку австрійців , а з відсутністю міжнародного визнання.

Більшість українців одночасно здивовані і підтримують мою ініціативу , особливо коли дізнаються , що у мене немає українських коренів. Нерідко, однак , я також стикаюся з пасивністю , відсутністю інтересу , підозрою і неприйняттям з боку українців . Також засмучують обіцянки допомогти , які не виконуються. У результаті таких речей завершення проекту було відстрочено , моя віра в Україну похитнулася , а мотивацію треба постійно підкріплювати . Відсутність інтересу з боку росіян , які мають справу з безліччю злочинів комуністичного режиму в своїй країні , ніколи мене не деморалізував .

- Як ви думаєте, як ваша симфонія вплине на українську публіку , і не тільки на неї ?

- Якщо моя робота спонукає українців, росіян і міжнародне співтовариство сильніше зацікавитися Голодомором - мирним , об'єднуючим і ліберальним , а не гіпернаціоналістскім чином , я буду вважати це своїм великим успіхом.




- Як ви вважаєте , українці та міжнародна спільнота належним чином вшановують пам'ять жертв Голодомору? 

- З точки зору історично свідомої людини , що вірить у справедливість , незнання світової спільноти про Голодомор - також безславно , як те, що світ звикся з багатьма іншими геноцидами : Конго , 1886-1908 ; Вірменія , 1915 ; Радянський Союз , 1917-1989 ; Алжир , 1954-1962 ; Китай , 1958-1969 ; Камбоджа , 1975-1979 ; Ефіопія , 1975-1978 ; Руанда , 1994 ; Дарфур , 2008 . І це не рахуючи багатьох досі невизнаних фактів геноциду з боку колоніальних держав .

Світовому осмисленню Голодомору може посприяти , якщо Україна буде чинити постійний тиск з цього питання ( як це робить Польща щодо Катинського розстрілу ) і сприяти адекватному осмислення питання всередині країни. Таким чином Україна послужить прикладом Росії і міжнародному співтовариству .

Однак мій досвід показує , що дивно багато українців уникають цієї теми - чи то від досади на історію і політику, чи то від страху перед правдою і болем , яку вона приносить , чи то по більш банальним міркувань. В результаті Голодомор викликає безплідні суперечки як між росіянами і українцями , так і серед самих українців. Чи варто говорити , що суперечки ці відволікають увагу від самого факту - загинули мільйони невинних людей.

- Чому ви думаєте , що осмислення Голодомору має велике значення для розвитку України ?

- Мене цікавить як історія , так і її видимі і невидимі наслідки для сьогоднішньої України . Голодомор і весь період репресій з боку російських та українських комуністів розвалили український дух . Внаслідок багатьох років засудження , заперечення і вимушеного мовчання ця рана так і не одужала.

Однак осмислення комуністичного правління на Україні не повинно просто фокусуватися на історії , мільйонах жертв або засудженні винних. Найважливіший крок для України - діагностувати психологічні , соціальні , економічні та політичні наслідки комунізму і Голодомору. Якщо , як пише Дж. Уілмс ( J. Willms ) , нація складається з « багатою пам'яті , з одного боку , і бажання ділитися отриманим спадщиною - з іншого » , і якщо для народів « загальний досвід болю - більш вирішальний , ніж радісні спогади » , Україна не може стати повноцінною нацією , поки не усвідомлює болючий досвід Голодомору.

Наскільки глибокі рани українського народу , якщо протягом десятиліть українці були змушені підкорятися волі держави й інтегрувати страх і підозри у своє повсякденне життя ? Чи досяг цей народ точки , на якій він більше не міг відрізняти правду від обману , справедливість від несправедливості , друга від ворога ? Не впав чи цей народ в перманентну летаргію і малодушність і чи не став славити своїх мучителів ? Не передається така поведінка від покоління до покоління ?

Тут є разючі паралелі зі Стокгольмським синдромом , при якому жертви , рухомі інстинктом самозбереження , розвивають позитивні відносини зі своїми мучителями . Таке відбувається і з народами в деспотичних державах. На жаль , народ , що страждає від такого синдрому , навряд чи здатний легко чи швидко змінити авторитарні структури .

- Як ви плануєте просувати симфонію ? 

- Я б хотів , щоб вона стала частиною більш великого проекту по Голодомору за участю багатьох інших представників мистецтва , медіа- подій і культурних заходів. На жаль , я ще не зустрів того , хто захотів би здійснити такий амбітний план .

 

До речі , можу припустити , що могло б стимулювати міжнародне усвідомлення Голодомору : голодування протягом декількох днів перед такими міжнародними інститутами як ООН , ЮНЕСКО , Європейський суд з прав людини ( просто уявіть собі найбільшу голодування всіх часів , об'єднуючу тисячі українців під час фестивалю української народної музики !) ; флешмоби , міжнародні конкурси за сценаріями для фільмів , музики, образотворчого мистецтва та п'єсами про Голодомор ; просування теми Голодомору в якості теми для дисертацій в європейських університетах , створення Мирного оркестру з музикантів з колишніх радянських республік. 

- Хочете щось сказати українцям ?

- Минуло 22 роки відтоді , як Україна здобула незалежність. Настала пора для мирного висловлювання проти відсталих соціальних , економічних і політичних структур. Всім серцем бажаю , щоб українці нарешті набули впевненості у своїй здатності діяти незалежно. Як писав Едмунд Берк ( Edmund Burke ) , «для торжества зла необхідно тільки одна умова - щоб хороші люди сиділи склавши руки».

 

Фото - www.dw.de/симфонія-про-голодомор/a-17240492

Оригінал публікації на нім.мові: 

http://inosmi.ru/sngbaltia/20131014/213851746.html#ixzz2hlWYProv 

 

 

Переглядів: 445 | Додав: Олекса
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Понеділок, 18.12.2017, 15:43
Webmoney
E957042746057 U511828258153 Z226274508252 R134004408733
Меню сайту
Форма входу
TRANSLATE
Наші друзі
catalog.red-cross.org.ua redcross.org.ua lviv.medprof.org.ua meduniv.lviv.ua www.icrc.org/rus www.drk.de
Календар
Архів записів
Наше опитування
Звідки Ви довідались про наш сайт?
Всього відповідей: 305
Пошук
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Iv. Stepura © 2017Хостинг від uCoz