Головна » 2019 » Червень » 22 » Знайдено бактерію, що захищає людину від наслідків стресу
Знайдено бактерію, що захищає людину від наслідків стресу

ПОШУКИ ПОДОЛАННЯ СТРЕСУ

Непатогенна бактерія Mycobacterium vaccae, що мешкає в грунті, містить

сполуки, які коли-небудь можуть стати основою «вакцини проти стресу».

Сотні тисяч років люди жили в тісному контакті з грунтом та його мешканцями. Цей факт став основою гіпотези «старих друзів», згідно з якою людина еволюціонувала разом з купою мікроорганізмів, що її оточували, а в ХХ столітті втрата зв’язку з ними коштувала людині серйозних проблем зі здоров’ям.

Для наших предків, що з покоління в покоління займалися мисливством та збиральництвом або сільським господарством мікроорганізми природного середовища стали умовою нормального розвитку та функціонування імунної системи. Опинившись в містах, люди втратили цей чинник, в результаті чого поширилися алергічні та автоімунні захворювання.

Природні мікроорганізми допомагають імунній системі, з одного боку, давати відсіч небезпечним патогенам, а з іншого – пригнічувати надмірні реакції, зокрема, запалення.

На думку авторів дослідження, присвяченого впливу Mycobacteriumvaccae на людину, втрата контакту зі «старими друзями» підвищує ризик не тільки запальних, а й психічних розладів.

Раніше вже було встановлено, що ін’єкція лабораторним тваринам препаратів, що містять вбиті культури Mycobacterium vaccae, попереджає розвиток запальних реакцій, що розвиваються у відповідь на стрес. Але не було відомо, що саме створює лікувальний ефект, які сполуки в M. vaccae відповідають за цей процес.

В новому досліджені, опублікованому в журналі Psychopharmacology*, дослідники виділили з M. vaccae та синтезували хімічним шляхом жирну кислоту, що має назву 10(Z)-гексадециленова кислота, яка, схоже, відповідає за зменшення запалення у тварин при стресі.

На молекулярному рівні ліпід, ймовірно, зв’язується з рецептором активації проліферації пероксисом і тим самим інгибує каскад реакцій, що призводять до розвитку запалення. Принаймні в експериментах на імунних клітинах тварин 10(Z)-гексадециленова кислота чинить саме так.

Такий протизапальний «трюк», можливо, допомагає бактерії виживати при потраплянні в організм ссавців. Було знайдено також й інші можливі механізми протизапальної дії 10(Z)-гексадециленової кислоти, зокрема, зниження продукції прозапального інтерлейкіну-6.

Вченим ще треба з’ясувати, чи може 10(Z)-гексадециленова кислота пригнічувати запальну відповідь на стрес у людини. Якщо «так», то це може врешті - решт призвести до створення «вакцини проти стресу», яка допомагатиме людям тих професій, які потребують постійного нервово напруження, запобігати розвитку важких наслідків стресу.

На знімку: грунтові бактерії; скануюча електронна мікроскопія (ScienceRF, London, UK)