ПЕНСІЇ
ЗА КОРДОНОМ
Німеччина
Модель пенсійної системи Німеччини характерна також
для Австрії, Італії, Франції і більшості інших країн Західної Европи. Пенсійна
система Німеччини характеризується як "система трьох рівнів".
Перший
рівень – обов'язкове пенсійне страхування.
Перший рівень є обов'язковим для окремих систем, які
функціонують на основі законодавчих норм. У Німеччині існують чотири
"обов'язкові системи" такого типу:
- пенсійне страхування робітників і службовців, а
також деяких категорій самозанятого населення (діячі мистецтв і публіцисти;
особи, що мають ремісничі спеціальності; особи, що працюють вдома і тому
подібне);
- пенсійне забезпечення чиновників, яке є
обов'язковою системою для держапарату;
- допомога у старісті для фермерів і для членів їх
сімей;
- пенсійне забезпечення професійних груп (лікарі,
аптекарі, ветеринари, архітектори, адвокати, нотаріуси та інші).
Державна пенсія в Німеччині має розподільний
характер і залежить від рівня зарплати і трудового стажу. Працівник і
працедавець відраховують до державного пенсійного фонду однаковий відсоток,
який в сумі складає 19,4% від фонду оплати праці.
Другий
рівень – "пенсії від підприємств"
Багато підприємств виплачують пенсії своїм колишнім
співробітникам додатково до пенсій, запрацьованих в системі встановленого
законом пенсійного страхування. Ця форма захисту в старості є добровільною.
Підприємство самостійно вирішує питання надання пенсії своїм співробітникам.
Третій
рівень – турбота про свою старість приватним способом
Для цього прийнятні всі форми створення приватного
капіталу (покупка нерухомості, створення фонду цінних паперів, укладення
договорів про довгострокові ощадні внески, про страхування життя з метою
накопичення засобів, про пенсійне страхування).
Типовою формою створення приватного капіталу є
укладення договору про страхування життя з метою накопичення засобів або
укладення індивідуального договору про пенсійне страхування.
Особливістю німецької моделі є те, що на
підприємстві створюється самоврядний структурний підрозділ, який займається
корпоративними і особистими пенсійними програмами працівників.
Пенсійна система Німеччини вважається за одну з
найефективніших в Европі і робить великий вплив на розвиток і формування
пенсійних систем в багатьох країнах.
Росія
З 1 січня 2002 року Росія перейшла до трирівневої
системи пенсійного забезпечення.
Перший
рівень заснований на розподільному принципі.
Пенсійні виплати мають дві складові:
- базова частина пенсії;
- страхова частина пенсії.
Базова частина пенсії формується за рахунок 14% від
фонду оплати праці. Ця сума поступає до федерального бюджету, а потім до
Пенсійного фонду РФ і використовується для виплати соціальної пенсії і базової
частини трудової пенсії. У разі недоліку надходжень федеральний бюджет
компенсує дефіцит, що утворюється.
Страхова частина пенсії (11-14% від фонду оплати
праці) поступає відразу до Пенсійного фонду РФ. Вона використовується для
виплати умовно-накопичувальної частини трудової пенсії, розмір якої залежить
від стажу роботи, платежів пенсіонера до Пенсійного фонду РФ, середньої
величини заробітної плати по країні.
Другий
рівень пенсійної системи заснований на накопичувальному принципі.
Накопичувальна частина пенсії (2-6% від фонду оплати
праці) поступає на спеціальний індивідуальний рахунок працівника. Майбутній
розмір виплат залежить від внесків працівника і доходу від інвестування
накопичувальної частини пенсії. Накопичувальною частиною пенсії можна розпоряджатися
самостійно. Всі працівники, що мають накопичувальну частину трудової пенсії,
мають право вибрати, де розмістити свої пенсійні накопичення:
- у державній компанії, що управляє;
- у приватній компанії, що управляє;
- у недержавному пенсійному фонді.
Третій
рівень пенсійної системи
Він складає недержавне пенсійне забезпечення, яке
здійснюється, переважно, недержавними пенсійними фондами.
Недержавне пенсійне забезпечення дає громадянам
можливість забезпечити себе додатковим прибутком при настанні пенсійного віку і
будується на принципах добровільної участі фізичних і юридичних осіб.
Трирівнева пенсійна система сприяє підвищенню
стійкості пенсійної системи РФ і зацікавленості громадян в участі в пенсійній
системі.
Казахстан
Казахстан – одна з самих передових країн СНД в
області реформування пенсійного забезпечення. Казахстан першим ввів обов'язкову
накопичувальну пенсійну систему.
З 1 січня 1998 р. в Казахстані упроваджена
багаторівнева пенсійна система, яка є поєднанням солідарної і накопичувальної
систем.
Солідарна
пенсійна система
Право на отримання пенсії мають жінки старше 58
років за наявності 20-річного трудового стажу і чоловіка старше за 63 роки за
наявності 25-річного стажу. Допускається можливість виходу на пенсію для
чоловіків і жінок в 55 років, якщо розмір пенсійних накопичень є достатнім для
отримання мінімальної пенсії.
Розмір пенсії в солідарній системі залежить від
трудового стажу, і фінансуються з федерального бюджету, що акумулює спеціальний
соціальний податок і інші надходження.
В рамках розподільної системи введена державна
базова пенсійна виплата. З 2006 року пенсіонерам незалежно від стажу роботи,
заробітку і розміру пенсії щомісячно виплачують базову пенсію у розмірі 20%
прожиткового мінімуму. Надалі цю суму доведуть до 75%.
Накопичувальна
пенсійна система
Всі працюючі громадяни Казахстану в обов'язковому
порядку відраховують 10% своїх доходів до накопичувального пенсійного фонду на
індивідуальні пенсійні рахунки.
При цьому громадяни мають право проводити також і
добровільні пенсійні відрахування. Накопичені засоби інвестуються в економіку,
а після припинення трудової діяльності працівника йдуть на його особисте
пенсійне забезпечення.
Накопичувальна система Казахстану на поточному етапі
складається з двох частин: державної і приватної.
ГНПФ – Державний накопичувальний пенсійний фонд –
проводить збір тільки обов'язкових пенсійних відрахувань вкладників і здійснює
пенсійні виплати одержувачам в порядку, встановленому Урядом РК. Після
закінчення певного періоду часу планується приватизація ГНПФ, ті є фактично вся
пенсійна система буде зосереджена в приватному секторі.
ННПФ – Недержавні накопичувальні пенсійні фонди –
юридичні особи, організовані у формі акціонерного суспільства відкритого або
закритого типу. Відповідно до Закону «Про пенсійне забезпечення в РК» ННПФ є
центральною ланкою в пенсійній системі.
Кожен громадянин має право самостійно вибирати
накопичувальний фонд: приватний або державний. В даний час ринкова частка
державного накопичувального пенсійного фонду зменшилася з 90% в 1998 році до
17,9%.
Великобританія
Сучасна пенсійна система Великобританії –
багаторівнева і вважається за одну з найдосконаліших в світі. Пенсійна модель –
трирівнева і підрозділяється на базові державні пенсії, державні пенсії по
вислузі років і недержавні пенсії.
Перший
рівень – базова пенсія
Її виплачує держава всім британцям після досягнення
ними пенсійного віку. Розмір цієї пенсії не залежить від стажу роботи
пенсіонера, його трудових успіхів і отримуваної зарплати.
Другий
рівень – державні пенсії по вислузі років
Розмір цієї пенсії залежить від стажу працівника і
заробітної плати, з якою сплачувалися внески. Працівник, не охочий брати участь
в державній пенсійній програмі, може вийти з неї, проте в цьому випадку він
зобов'язаний брати участь в якій-небудь схемі додаткового пенсійного
забезпечення.
Третій
рівень – недержавна пенсійна система.
У Великобританії існує безліч різних способів
накопичення приватних пенсій. Найбільшого поширення набули професійні пенсійні
системи. Працівники укладають колективний договір з працедавцем, на підставі
якого він відраховує внески на пенсійне забезпечення і формує пенсійні виплати.
Важливу роль в системі пенсійного забезпечення
Великобританії грають страхові компанії, що надають безліч послуг з додаткового
пенсійного забезпечення населення.
Недержавна пенсійна система користується найбільшою
популярністю серед населення Великобританії. Саме вона дозволяє отримувати
досить велику пенсію, розмір якої працівник регулює самостійно, виходячи зі
своїх внесків. Приватне пенсійне забезпечення поступово витісняє державне.
Швеція
У 1999 році в Швеції була введена нова трирівнева
пенсійна система.
Перший
рівень – розподільна система.
Розмір пенсії в розподільній системі залежить від
заробітної плати працівника, і формується з внесків, що становлять 16%
заробітної плати. З цих внесків складаються умовні накопичення, тобто
накопичуються не живі гроші, а зобов'язання. Умовні накопичення індексуються з
урахуванням темпів зростання заробітної плати і демографічної ситуації в
країні. Розмір пенсії визначається на підставі умовних накопичень і очікуваної
тривалості життя.
Другий
рівень – накопичувальна система.
Накопичувальна пенсія залежить від заробітної плати
працівника, що відраховує 2,5% заробітної плати на індивідуальний пенсійний
рахунок. Працівник має можливість вибрати приватний пенсійний фонд або навіть
декілька фондів, де він розміщує свої накопичення.
На інвестиційну діяльність фондів в Швеції накладені
значні обмеження. За пенсійними фондами здійснює нагляд міністерство фінансів
країни, яке проводить щорічну фінансову перевірку і звітує про роботу фондів
перед національним парламентом.
Гарантована пенсія виплачується громадянам, які
отримують дуже маленьку умовно-накопичувальну і накопичувальну пенсію або
зовсім їх не отримують.
Гарантована пенсія фінансується з державного бюджету
і починає виплачуватися після досягнення 65 років. У повному розмірі вона
встановлюється тим людям, які прожили в країні 40 років після того, як досягли
25-річного віку.
Третій
рівень – добровільне пенсійне забезпечення.
Широкого поширення в Швеції набули добровільні
професійні пенсійні системи, регульовані колективним договором між працівником
і працедавцем. Вони охоплюють близько 90% працівників і забезпечують додаткову
пенсію. Все великої популярності набувають також індивідуальні добровільні
накопичувальні пенсійні схеми.
США
Модель пенсійної системи США грунтується переважно
на особистому пенсійному страхуванні населення. У США функціонують державні і
приватні пенсійні програми, які працюють за принципом накопичувальних систем.
Вони виконують соціальну і інвестиційну роль.
Розподільні
пенсійні системи
Розподільна система є "обміном між
поколіннями", тобто працюючі громадяни містять пенсіонерів. Принцип
"обміну" здійснюється в обов'язковому порядку, і працює тільки на
державному рівні.
Державна розподільна система призначена не для
інвестицій, а для гарантованої виплати пенсій пенсіонерам.
Найбільша державна пенсійна система США (Загальна
федеральна програма – ОФП) побудована за розподільним принципом і охоплює майже
всіх, зайнятих в приватному секторі економіки.
Накопичувальні
пенсійні системи
До накопичувальних пенсійних систем відносяться
державні і приватні пенсійні програми.
Державні накопичувальні пенсійні програми призначені
для забезпечення громадян, що працюють на уряд і місцеві органи влади. Головним
джерелом надходжень до накопичувальних пенсійних фондів служать щорічні внески
Федерального уряду, а також інвестиційний дохід фондів.Участь громадян в
приватних накопичувальних пенсійних програмах є добровільною.
Інвестиційна функція накопичувальних пенсійних
систем грає першорядну роль. Накопичувальні пенсійні фонди служать найбільшим
джерелом довгострокових інвестицій в економіку США.
Модель пенсійної системи США функціонує в деяких
країнах Латинської Америки, а також в Португалії.
Японія
Основою пенсійної системи Японії є державне
соціальне забезпечення, яке фінансується з бюджету, але забезпечується за
рахунок пенсійних внесків працівників і працедавців.
Пенсійна система Японії має два основні рівні
Перший
рівень складають базові пенсії.
Джерелом фінансування базових пенсій є пенсійні
внески застрахованих громадян, працедавців і дотації держави.
Право на базову пенсію через старість визначається
двома умовами:
- досягненням встановленого законом віку – 65 років;
- наявністю страхового стажу.
Застосовується механізм гнучкого пенсійного віку,
відповідно до якого громадяни 60-64 років при відході на пенсію отримують її в
скороченому розмірі. При продовженні роботи після досягнення 65 років розмір
пенсії щорічно збільшується.
Розмір базової пенсії через старість встановлюється
щорічно в твердій сумі, достатній для задоволення основних життєвих потреб.
Збільшення її проводиться щорічно з 1 квітня відповідно до індексу зростання
споживчих цін за минулий рік.
Другий
рівень складають державні і професійні пенсії.
Джерелом фінансування додаткових пенсій другого
рівня є внески працедавців і співробітників.
Розміри внесків і пенсій обчислюються пропорційно
середньомісячному заробітку, обмеженому певним максимумом.
Для придбання права на державну додаткову пенсію ті,
що всі працюють підлягають обов'язковому пенсійному страхуванню.
По класифікації ООН, Японія вважається за «старіючу»
державу. При такій демографічній ситуації відбувається постійне збільшення
витрат на виплату пенсій, тому питання реформування пенсійної системи Японії
залишаються актуальними.
Чилі
Пенсійна система Чилі, яка існує вже більше двох
десятиліть, представляється найбільш зрілою.
Чилі успішно здійснила перехід на нову систему,
оскільки уряд підкріпив реформи зміцненням бюджетної дисципліни і понизило
податки на фонд заробітної плати.
Пенсійна система Чилі вважається за кращу в плані
фінансування пенсій. Вона гарантує державну виплату, яку доповнює обов'язкове
накопичувальне страхування в приватних фондах.
Чилійська пенсійна модель – дворівнева
Перший
рівень
Це обов'язкові відрахування засобів із заробітної
плати працівника в один з приватних пенсійних фондів, строго контрольованих
державою.
Кожен працівник формує особистий накопичувальний
внесок, який потім стає його майбутньою пенсією. Пенсійні фонди забезпечують
мінімально гарантовану прибутковість і захист від риски своїх вкладників.
Кожному громадянинові надано право переходу з одного фонду в іншій.
Досягши пенсійного віку застрахований отримує
виплати накопиченої суми або використовує накопичений капітал для придбання
довічної особистої пенсії. Якщо стратегія того або іншого фонду не приносить
достатнього прибутку, пенсія за певних умов надається державою.
Другий
рівень
Це страховка на випадок настання інвалідності і
втрати годувальника. Впровадження нової пенсійної системи в Чилі зробило
позитивний вплив на економіку цієї країни, і сприяло розвитку національної
фінансової системи. Подібні системи діють в Аргентині, Перу і Колумбії.
Джерела:
«Оглядач», а також сайт: http://finance.bigmir.net/useful_articles/budget/203320/ |