В І Й Н А
З
Р І З Д В О М
У річному плані Укрпошти на 2012 р. зазначено, що
спецпогашення на честь Різдва Христового будуть у Житомирі, Луцьку
та Дніпропетровську 6 -7 січня. Це подвійне свято для філателістів України. Та
перехід на електронні засоби зв»язу ставить багато пробем перед працівниками
пошти, і крім традиційних заходів, якими є спецпогашення, пропонують
філателістам і всім бажаючим нові види послуг.
Одна з них – «власна марка».
Якщо раніше випуск марок був строго регламентований
державами світу, то нині ці правила значно послабшали. Легше й жвавіше ставлення до
видання поштових марок стосується саме марок новорічних і різдвяних. У
консервативній в минулому Англії тепер уже зовсім не потрібно бути монархом,
щоб покрасуватися на поштовій марці. Досить сплатити 12,95 фунта стерлінгів,
щоб стати власником 20 різдвяних марок із власним портретом.
Але якщо в Англії
така послуга є нововведенням (після чого ми і вправі казати про виявлення
тенденції), то у Фінляндії вже 20 років існує сільце Рованіємі, батьківщина
Санта-Клауса, звідки кожен бажаючий може відправити поштівку, наклеївши марку з
власною фотографією в компанії з Санта-Клаусом. В Україні таку послугу запровадили зовсім недавно, утвориши в Укрпошті окремий відділ "Власна марка". Ним уже скористалися брати-боксери Клички, газета "Дзеркало тижня" та ін. Замовлення - недорогі, їх можна робити навіть по Інтернету. Вчорашнє спецпогашення у Львові, на честь 20-річчя встановлення дипломатичних зв"язків України з Польщею, це було не що інше, як оприлюднення "власної марки", замовником якої виступила не окрема людина, а ціле місто в особі мерії.
Однак зайва жвавість у сюжетах різдвяних марок
зустрічає з боку деяких християнських церков протест. Наприклад, Синод
англіканської церкви недавно звернувся до Королівської пошти з настійним
проханням не допускати на марках того, що заступає сенс Різдва Христового, і
використовувати на святкових марках лише християнську символіку.
У США ж до створення іменних марок поштовиків
підштовхує зовсім не бажання заробити на безтурботних туристах чи марнославстві
співгромадян. Розробка і створення в Америці так званих «розумних поштових
марок», які містять ідентифікаційний код відправника, викликана терористичною
загрозою. Вважається, що подібний захід перешкоджатиме лиходіям, котрі раптом
знову надумають використати пошту в ролі каналу з адресної доставки
бактеріологічної зброї. Ідентифікаційні марки, мабуть, зможуть перешкодити й
анонімникам, шантажистам... Однак у США далеко не всі в захваті від перспективи
введення «розумних марок», вважаючи, що цей захід стане черговим ударом по
делікатному світу приватного життя.
З розповсюдженням у світі ідентифікаційних поштових
марок, які містять детальну інформацію про відправника, із наших словників,
можливо, згодом зникне слово «анонімка». Ну а «ідентифікаційка», котра якщо
колись і виникне в наших «палестинах», то, звісно ж, з’явиться під Новий рік як
сюрприз і буде свідченням того, що наші державні мужі про нас пам’ятають,
намагаються декого з нас здивувати, а когось навіть і порадувати.
Ідеологія «тоталітарного релятивізму»,
мультикультурності і войовничого секуляризму, надзвичайно впливова на Заході,
прагне повністю підпорядкувати собі громадське життя. Одна з перешкод на її
шляху - християнські свята, особливо найголовніше (для західного християнства)
і найулюбленіше з них - Різдво.
Оглядач телеканалу "Фокс" Джон Гібсон
кілька років тому зібрав у книзі «Війна з Різдвом» численні факти про спроби
витравити з цього свята всяку згадку про Христа і християнство. З його легкої
руки словосполучення «війна з Різдвом» стало терміном. І війна ця не
припиняється.
Найбільш безвинні її прояви - заборона зображати
християнську символіку на різдвяних листівках, виконувати традиційні різдвяні
гімни, виставляти в публічних місцях вертепи, влаштовувати поза церковними
стінами традиційні різдвяні вистави. Під заборону підпадає і саме слово
«Різдво» - тим більше, що в англійській це слово (Christmas) походить від
«Христос» (Christ): заради політкоректності в офіційному вжитку воліють вираз
«зимові свята» чи «святковий сезон», різдвяні ялинки перейменовують в
«святкові» і т.д.
Зазначимо, до речі, що «політкорректори», по суті,
намагаються зробити те ж саме, що з успіхом зробили більшовики. Прийшовши до
влади, вони спершу скасували всі християнські свята та пов'язані з ними
традиції. Але в тридцяті роки Сталін почав демонстративно повертати деякі прикмети
знищеного ним світу, пристосовуючи їх до панівної ідеології. Так, багато
прикмет Різдва повернулися в побут, але були рішуче відірвані від колишнього
контексту: зимовим святом став Новий рік.
Різдвяна ялинка символізувала весь світ: нагорі -
Вифлеємська зірка, нижче - зірки-гірлянди, кульки-планети і янголятка, ще нижче
- фігурки тварин, під ялинкою - вертеп, що зображає печеру, де народився
Христос, поруч - подарунки дітям від Народженого. Новорічна ялинка ніякого
певного значення не мала - хіба що вічнозелене дерево асоціювалося із зимою, а
зірка на верхівці - з кремлівськими зірками.
Ні немовля - Христос, ні святий - Миколай на
радянському святі з'явитися, звичайно, не могли. Тому був створений образ Діда
Мороза: за основу взяли Санта-Клауса, додали йому деякі риси Морозка з
російської казки, а як свиту надали йому онучку Снігуроньку з однойменної опери
Римського-Корсакова. А новорічний настрій, - передчуття добрих чудес, -
запозичене у Різдва.
Досвід виявився цілком вдалим: Новий рік став (і залишається)
найулюбленішим святом у більшості колишніх радянських республік, відтіснивши
Різдво далеко на другий план. Правда, на Заході противники Різдва дещо обмежені
в коштах більше, ніж їх радянські попередники.
Прямих репресій проти тих, хто зберігає вірність християнському
святу, вони собі дозволити не можуть. Тому в хід ідуть будь-якого роду дрібні
блюзнірства (так, наприклад, цього року в одній з передач канадського
телебачення, приурочених до Різдва, Богородицю зображала порноактриса Памела
Андерсон).
У штаті Нью-Йорк Батавський шкільний округ заборонив
святкувати в школах Різдво (а заодно і юдейську Хануку, яка припадає на ці ж
зимові дні). Школи відтепер не можна прикрашати ні різдвяною, ні ханукальною
символікою, а вчителям заборонено бажати дітям веселого Різдва.
Те ж відбувається і в інших штатах: у Вірджинії
відзначатимуть «зимові торжества», в Техасі в школі не може з'явитися
Санта-Клаус і заборонено дарувати один одному подарунки.
У Вісконсіні мережа магазинів «Mills Fleet Farm
Stores» виставила зі своїх приміщень добровольців знаменитої благодійної
організації «Армія Порятунку», тому що вони були в червоно-білих ковпаках
Санта-Клауса (потім, правда, власник мережі скасував заборону і вибачився).
У Меріленді точно так само зі словами: «Різдвяні
гімни не можна співати в державній установі» - виставили з поштової дільниці
групу колядників. Різдво переживає зараз свої злети і падіння, і все це, так чи
інакше, відображається на поштових марках.
І це приємно, що на даний час на
марках України – Різдво є Різдвом, а його символіка – символікою Новонародженого
Божого Сина. І цю безцінну традицію треба всемірно плекати і берегти. У ній - душа українця, його духовність і здатність проявляти милосердя.
Петро
Гарматій, Почесний зв»язківець України, голова віртуального філателістичного
клубу «Милосердя».
|