ВІРИТИ У КАЗКУ ![](/11/ded-12.jpg)
Частина ІІІ. Гоніння
на казкових персонажів
Хоч
Дід Мороз і Санта-Клаус – казкові персонажі, і
один, і другий зазнали на своєму
віку різних заборон і гонінь так, ніби вони справжні лідери громадської, чи політичної думки. Боротьба ця триває вже ціле століття. І
в наші дні вона, мабуть, ще далека до завершення. |
На рубежі ХХ - XXI ст. спочатку в Німеччині, Австрії
і Швейцарії, а потім у Східній Європі, розгорнулася кампанія, що закликала
ігнорувати Санта-Клауса як втілення дешевої комерціалізації найважливішої
релігійної події року. ![](/11/ded-19.jpg)
У грудні 2002 року «Daily Telegraph» писала, що в
Словаччині і Чеській Республіці католицька церква видала офіційні рескрипти із
закликом «заборонити» Санта-Клауса. Натомість, у Чехії і Словаччині подарунки
на Різдво приносить Єжішек (новонароджений Ісусик). Не «можна допустити, щоб ця
особа замінила собою Ісуса», — заявила словацькій газеті «Pravda» Маріан
Гавенда, оголосивши позицію церкви.
![](/11/a3fb72a554a9b0efba13d3aae813f9ee.jpg)
«Санта-Клаус є комерціалізацією Різдва. Церква
зовсім не проти того, щоб люди купували подарунки як такі, але подарунок не
повинен підмінити собою нашу любов один до одного, і саме любов — суть цього
святкування. Давайте не допустимо, щоб у нас вкрали Христа».
У німецькомовних країнах друкувалися наклейки «Зона,
вільна від Санта-Клауса», а на вулицях роздавали брошури, які по-протестантськи нагадували, що традиційний рознощик подарунків — Christkind, Немовля Христос, а
зовсім не білобородий, у червоному каптані іммігрант з Америки. ![](/11/ded-06.jpg)
У ХХ ст. боротьбу зі Святим Миколаєм і різдвяною
ялинкою продовжила влада Росії і СРСР. Тим більше, що цю боротьбу розпочав
царський уряд. Так, у 1916 році в царській Росії Священний Синод закликав
бойкотувати ялинку, як традицію, започатковану в Німеччині (ворога Росії під
час Першої світової війни).
![](/11/z_novim_rokom_1940-vi.jpg)
У Радянському Союзі головна прикраса свята була
заборонена, тому що вони вважалась «буржуазним і релігійним пережитком»:
Скоро
будет Рождество —
Гадкий
праздник буржуазный,
Связан
испокон веков
С
ним обычай безобразный:
В
лес придет капиталист,
Косный,
верный предрассудку,
Елку
срубит топором,
Отпустивши
злую шутку
![](/11/ded-05.jpg)
З американським Сантою ведеться боротьба у Росії ,
розпочата радянською владою ще у 1940-х роках. Знаємо, що лише 1935 року радянська
влада дозволила встановлювати ялинки, але їх оголошено символом Нового року, а
не Різдва.
Дітей обманюють, що подарунки їм приніс Дід Мороз.
Релігійність дітей починається саме з ялинки. Панівні експлуататорські класи
користуються «милою» ялинкою і «добрим» Дідом Морозом ще й для того, щоб
зробити з трудящих слухняних і терплячих слуг капіталу. ![](/11/assen95.jpg)
З розпадом Радянського Союзу в колишніх
соціалістичних країнах розпочалось відродження місцевих різдвяних традицій і
витиснення Діда Мороза як пережиток радянської доби.
У Хорватії Djed Mraz був затаврований як
комуністичний персонаж, якого мав замінити Djed Božićnjak (Різдвяний Дід).
Цьому сприяла потужна кампанія у мас-медіа. Однак, як і в Україні, в Хорватії
остаточно не сформувався єдиний новорічно-різдвяний дарувальник. З 1999 року
імена Djed Mraz і Djed Božićnjak стали майже синонімами. Останнім часом діти
також чекають дарунки 6 грудня від Святого Миколая (Sveti Nikola). Відомий тут
Крампус, який карає нечемних дітлахів. Водночас у деяких релігійних родинах
стверджують, що лише від Ісуса (Isusek, mali Isus) треба очікувати дарунки на
Різдво.
![](/11/chist95.jpg)
У Словенії після падіння комуністичного режиму на
початку 1990-х рр. повернулись традиційні словенські дарувальники — Miklavž
(Святий Миколай) і Božiček («Різдвяна людина»), а у деяких районах Словенії
також Jezušček (Ісусик). Останнім часом відбувається мішанина образів, відтак
на святкових заходах з'являються персонажі і Діда Мороза, і Святого Миколая, і
навіть Санта КлаусаУ Болгарії також відродили власного персонажа — Дяда Коледа.
![](/11/ded-13.jpg)
У Польщі російський Дід Мороз (Dziadek Mróz) ніколи
не набув популярності. Після падіння комуністичного режиму Дід Мороз повністю
зник з польських земель. Натомість традиційним зимовим персонажем залишається
Święty Mikołaj.
У Румунії після 1989 року традиційний персонаж Moş
Crăciun витіснив чужинця Діда Мороза.
Таку ж долю спіткав Mrazík або děda Mráz у Чехії та
Словаччині, який відступив під тиском традиційного дарувальника — Єжішека
(чеськ. Ježíšek). ![](/11/Fr_pol91.jpg)
2012 року було заборонено згадувати про Діда Мороза
і Снігурку на узбецькому телебаченні. В умовах відродження ісламської культури
ці персонажі оголошені небажаними іноземцями. За визнанням одного
тележурналіста, їм заборонили показувати в новорічних сюжетах Діда Мороза та
його супутницю. Щодо ялинки, то про неї теж не слід згадувати. Проте вона може
з'являтись на телеекранах лише на задньому плані. ![](/11/france98.jpg)
«В усіх телепрограмах можна тільки відзначити, що
наближається Новий рік і все. Ми не повинні згадувати також про Різдво. Наше
начальство каже, що це важливо, щоб захистити нашу узбецьку культуру від
іноземного впливу».
![](/11/e7ec35347ceb5e072baa2e4cdbf97243_600.jpg)
В Україні також є спроби витіснення Діда Мороза. ЗМІ
все частіше напередодні Різдва приділяють увагу традиційно українському
персонажу — Святому Миколаю. Періодично проводяться опитування, як наприклад,
«хто для українців рідніший: Дід Мороз чи Святий Миколай?» Цією тематикою
цікавляться навіть іноземні мас-медіа, зокрема BBC.
2012 року у Львові відбулась акція «Святий Миколай
проти Діда Мороза», мета якого пропаганда традиційно українського різдвяного
дарувальника. ![](/11/3i.jpg)
Проте на сході і півдні України та в Києві він так і
не зумів подолати культ Діда Мороза, який під впливом російської культури
залишається найпопулярнішим новорічним героєм місцевих дітей.
Остаточно невизначеним виявився й день отримання
подарунків. Як і раніше, найбільш визнаним таким днем залишається Новий рік.
Але у деяких регіонах України, переважно у західних і центральних, а також у
православних і греко-католицьких громадах радісна подія для дітей відбувається
на Різдво. ![](/11/02896a26-7b7e-4298-b3ac-ad9d48dc2917.gif)
Окрім того, останнім часом відроджується традиція
принесення гостинців у ніч проти 19 грудня (Свято Святого Миколая), коли Святий
Миколай, за повір'ям, кладе під подушечки слухняним дітям подарунки, а
неслухняним — різочки.
Дід Мороз є одним з героїв чисельних анекдотів. У
них переважно обігрується тема новорічних подарунків, бажань, дитячого
новорічного ранку, постійно п’яного стану Діда Мороза, розбещеності Снігурочки
тощо.
(Початок див. на стор. – http://lviv-redcross.at.ua/blog/2012-12-29-1060;
http://lviv-redcross.at.ua/blog/2013-01-03-1066
Петро Гарматій,
Заслужений зв’язківець
України, голова віртуального філателістичного клубу «Милосердя»
|