ПАРТИТУРА
СТРАШНОГО ЛИХА
Штефан Марія Карл (
Stephan Maria Karl ) - молодий австрійський композитор пише симфонію про
Голодомор , масовий голод 1932-33 років , який спричинив за собою смерть близько 3-4 мільйонів українців. В інтерв’ю World Affairs митець розмірковує про те, чому українцям
необхідно подивитися в очі власній історії та осмислити її.
World Affairs : Чому молодий австрійський композитор вирішив написати симфонію про
масовий голод на Україні ?
Штефан Марія Карл :
Творець може надихнути публіку і змусити її переглянути свої переконання - або
за допомогою чистої естетичної сили своєї роботи , або в результаті розумового
процесу , який його робота запускає . Якщо мистецтво впливає на окремої людини
, воно також впливає і на суспільство. Етично мотивовану художник , що знає це
, зобов'язаний творити з повним розумінням того впливу, який його мистецтво
може надати на людей.
Оскільки Голодомор -
одне з найжахливіших і найменш визнаних на міжнародному рівні злочинів 20
століття , він повинен знайти своє відображення в мистецтві : необхідно як
відобразити справедливість і правду , так і допомогти Україні об'єктивно
оцінити своє минуле. Необхідність осмислити своє минуле - неодмінна умова для
соціального , економічного і політичного розвитку України , тому що минуле ,
сьогодення і майбутнє нерозривно пов'язані між собою.
Я вирішив написати
симфонію про Голодомор , тому що вірю , що можу зробити важливий , нехай і
скромний , внесок у примирення України зі своєю власною історією. Бесіди з
безліччю українців в Англії , Франції , Канаді і на Україні лише зміцнили моє
прагнення . Крім того , я завжди відчував потяг до слов'янського духу , яким
перейнято слов'янське мистецтво.
- Але яким чином симфонія - і музика в цілому - може передати реалії
Голодомору?
- Передати істинний жах
Голодомору допомогою музики неможливо. Ніяка мелодія , ніякої звук , ніяке
слово і ніяке зображення не здатні в достатній мірі відобразити біль , яку
відчували мільйони людей. Однак музика може сприяти процесу переживання і ,
даючи певні імпульси і викликаючи певні емоційні асоціації , сприяти лікуванню.
- Розкажіть детальніше про саму симфонії. Вона
тональна або атональна ? Чи будуть в ній задіяні слова і зображення ? Чи
передбачено спів ?
- Тема моєї
кандидатської дисертації, яку я пишу в Університеті Моцартеум в Зальцбурзі і
Гілдхоллській школі музики , - «Синтез тональної і атональної звукових
структур» . У симфонії я сподіваюся об'єднати обидва елементи в одне дуже
значуща ціле. Спів і українські народні мелодії - ще одна важлива частина
роботи .
- Ви пишете симфонію для української публіки або для західної?
- Звертаючись до
українських народних мелодій , я сподіваюся викликати певні асоціації в
українського слухача. Однак артистичної помилкою було б ставити стиль моєї
симфонії в залежність від очікувань і смаків публіки - чи художньої моди. У
кінцевому рахунку , смаки і мода постійно змінюються , а готове твір може
існувати вічно. Як нещодавно тут в Зальцбурзі в бесіді зі мною сказала
композитор Софія Губайдуліна , « мене не хвилює , сучасна я чи ні , лише
внутрішня правдивість моєї музики має значення».
- Як той факт , що ви працюєте над цією
симфонією , сприймається в Австрії та на Україні ?
- Голокост - часта тема
в Австрії та Німеччині, тому що він мав місце саме тут і відповідальні за нього
наші предки. Злочини радянського режиму також представляють великий інтерес для
освіченої еліти Австрії. З іншого боку , про Голодомор практично нічого не
знають. Це пов'язано скоріше не з відсутністю інтересу з боку австрійців , а з
відсутністю міжнародного визнання.
Більшість українців
одночасно здивовані і підтримують мою ініціативу , особливо коли дізнаються ,
що у мене немає українських коренів. Нерідко, однак , я також стикаюся з пасивністю
, відсутністю інтересу , підозрою і неприйняттям з боку українців . Також
засмучують обіцянки допомогти , які не виконуються. У результаті таких речей
завершення проекту було відстрочено , моя віра в Україну похитнулася , а
мотивацію треба постійно підкріплювати . Відсутність інтересу з боку росіян ,
які мають справу з безліччю злочинів комуністичного режиму в своїй країні ,
ніколи мене не деморалізував .
- Як ви думаєте, як ваша симфонія вплине на українську публіку , і не
тільки на неї ?
- Якщо моя робота
спонукає українців, росіян і міжнародне співтовариство сильніше зацікавитися
Голодомором - мирним , об'єднуючим і ліберальним , а не гіпернаціоналістскім
чином , я буду вважати це своїм великим успіхом.
- Як ви вважаєте , українці та міжнародна спільнота належним чином
вшановують пам'ять жертв Голодомору?
- З точки зору історично
свідомої людини , що вірить у справедливість , незнання світової спільноти про
Голодомор - також безславно , як те, що світ звикся з багатьма іншими
геноцидами : Конго , 1886-1908 ; Вірменія , 1915 ; Радянський Союз , 1917-1989
; Алжир , 1954-1962 ; Китай , 1958-1969 ; Камбоджа , 1975-1979 ; Ефіопія ,
1975-1978 ; Руанда , 1994 ; Дарфур , 2008 . І це не рахуючи багатьох досі
невизнаних фактів геноциду з боку колоніальних держав .
Світовому осмисленню
Голодомору може посприяти , якщо Україна буде чинити постійний тиск з цього
питання ( як це робить Польща щодо Катинського розстрілу ) і сприяти
адекватному осмислення питання всередині країни. Таким чином Україна послужить
прикладом Росії і міжнародному співтовариству .
Однак мій досвід показує
, що дивно багато українців уникають цієї теми - чи то від досади на історію і
політику, чи то від страху перед правдою і болем , яку вона приносить , чи то
по більш банальним міркувань. В результаті Голодомор викликає безплідні
суперечки як між росіянами і українцями , так і серед самих українців. Чи варто
говорити , що суперечки ці відволікають увагу від самого факту - загинули
мільйони невинних людей.
- Чому ви думаєте , що осмислення Голодомору має велике значення для
розвитку України ?
- Мене цікавить як
історія , так і її видимі і невидимі наслідки для сьогоднішньої України .
Голодомор і весь період репресій з боку російських та українських комуністів
розвалили український дух . Внаслідок багатьох років засудження , заперечення і
вимушеного мовчання ця рана так і не одужала.
Однак осмислення
комуністичного правління на Україні не повинно просто фокусуватися на історії ,
мільйонах жертв або засудженні винних. Найважливіший крок для України -
діагностувати психологічні , соціальні , економічні та політичні наслідки
комунізму і Голодомору. Якщо , як пише Дж. Уілмс ( J. Willms ) , нація
складається з « багатою пам'яті , з одного боку , і бажання ділитися отриманим
спадщиною - з іншого » , і якщо для народів « загальний досвід болю - більш
вирішальний , ніж радісні спогади » , Україна не може стати повноцінною нацією
, поки не усвідомлює болючий досвід Голодомору.
Наскільки глибокі рани
українського народу , якщо протягом десятиліть українці були змушені
підкорятися волі держави й інтегрувати страх і підозри у своє повсякденне життя
? Чи досяг цей народ точки , на якій він більше не міг відрізняти правду від
обману , справедливість від несправедливості , друга від ворога ? Не впав чи
цей народ в перманентну летаргію і малодушність і чи не став славити своїх
мучителів ? Не передається така поведінка від покоління до покоління ?
Тут є разючі паралелі зі
Стокгольмським синдромом , при якому жертви , рухомі інстинктом самозбереження
, розвивають позитивні відносини зі своїми мучителями . Таке відбувається і з
народами в деспотичних державах. На жаль , народ , що страждає від такого
синдрому , навряд чи здатний легко чи швидко змінити авторитарні структури .
- Як ви плануєте просувати симфонію ?
- Я б хотів , щоб вона
стала частиною більш великого проекту по Голодомору за участю багатьох інших
представників мистецтва , медіа- подій і культурних заходів. На жаль , я ще не
зустрів того , хто захотів би здійснити такий амбітний план .
До речі , можу
припустити , що могло б стимулювати міжнародне усвідомлення Голодомору :
голодування протягом декількох днів перед такими міжнародними інститутами як
ООН , ЮНЕСКО , Європейський суд з прав людини ( просто уявіть собі найбільшу
голодування всіх часів , об'єднуючу тисячі українців під час фестивалю
української народної музики !) ; флешмоби , міжнародні конкурси за сценаріями
для фільмів , музики, образотворчого мистецтва та п'єсами про Голодомор ;
просування теми Голодомору в якості теми для дисертацій в європейських
університетах , створення Мирного оркестру з музикантів з колишніх радянських
республік.
- Хочете щось сказати українцям ?
- Минуло 22 роки відтоді
, як Україна здобула незалежність. Настала пора для мирного висловлювання проти
відсталих соціальних , економічних і політичних структур. Всім серцем бажаю ,
щоб українці нарешті набули впевненості у своїй здатності діяти незалежно. Як
писав Едмунд Берк ( Edmund Burke ) , «для торжества зла необхідно тільки одна
умова - щоб хороші люди сиділи склавши руки».
Фото - www.dw.de/симфонія-про-голодомор/a-17240492
Оригінал публікації на
нім.мові:
http://inosmi.ru/sngbaltia/20131014/213851746.html#ixzz2hlWYProv
|