ДІДУХ,
ЯК ЦЕНТР СВЯТКУВАННЯ ?
Дедалi
більше українців відмовляються від новорічної ялинки і натомість ставлять
дідуха.
Цей
сплетений із колосків символ відомий у нашому народі ще з дохристиянських
часів. Народознавці кажуть, що дідух здавна був символом кiнця одного та
початку наступного року. Його ще називали дідом - і він означав зв'язок з
предками, символізував дух дідів-прадiдiв.
То
звідки бере свій початок дідух? Які традиції пов'язані з ним в українському
народі?
Про
це "Експресу" розповіли Леся
Горошко, науковий співробітник Інституту народознавства НАНУ, та Ярослав
Осадца, народний майстер з Тернополя, котра досліджує i виготовляє
дідухiв.
-
Сьогодні українці "бойкотують" ялинки, натомість вирішують ставити
дідуха. А може, це історична, так би мовити, помилка?
Я. Осадца:
- Ні, це правильно. Бо ця традиція дідуха
давніша, аніж традиція ялинки. Тож зрозуміло, що люди повертаються до свого.
Крім того, шкода рубати ялинки та нищити природу. Ця думка - давня. Адже колись
українець не міг дозволити собі зрубати живе дерево.
-
Як давно в оселях наших людей з'явився дідух?
Л. Горошко:
-
Дідух - це найпоширеніша назва. Однак не єдина. Його ще називають дід,
колядник, сніп, король. Традиція дідуха сягає дохристиянських
часів. Сама назва говорить про його символіку: дідух - дідів дух. Дід уособлює
померлого пращура, який мав бути присутнім на свята, пошанованим. А за це, як
вірили давні українці, дух допомогатиме родині. Вважалося, що душі померлих
родичів мають зв'язок з явищами природи. Тож і дощу, скільки треба,
забезпечать, і снігу, і тепла.
Л. Горошко:
-
Дідух - це традиція не одного тисячоліття. Зрозуміло, що у різні часи
змінювались календарі свят. Так само й час святкування нового року. Так-от,
результати давніх археологічних розкопок висувають таку гіпотезу, що дідух
спрадавна був символом початку нового року. Адже колись саме жнива завершували
один рік і починали наступний. Звідси, до речі, і традиція колядувати на стерні
- під час жнив.
Я. Осадца:
-
Так, дідух - символ, який був в українського народу ще з дохристиянських часів.
Українці-християни не відкинули його і тоді, коли почали відзначати одне з
найбільших свят у році - Різдво Христове. Бо здавна все, що було пов'язано з
хлібом, символізувало життя, а дідух має ще глибший зміст. Ніжка або три ноги
(залежить, як його роблять) означають світ померлих, стовбур - світ сучасний, а
гілки - рай.
-
А з чого роблять дідуха?
Я. Осадца:
- У різних регіонах - різні традиції. Гуцули
роблять його з вівса - на знак того, що Ісус народився в яслах. А от на Поділлі
дідух виготовляють з чотирьох злакових - ячменю, пшениці, жита та вівса, вони,
відповідно, символізують чотири пори року. Дехто з українців вважає, що один
колосок символізує одну годину, день чи місяць у році - символіка залежить від
кількості колосся. От, приміром, коли я виготовляв восьмиметрового дідуха, то
там один колосок означав одну годину в році.
Колосся
для дідуха готую заздалегідь - треба брати таке, аби коли стискаєш зерно, з
нього текло молочко. Воно молоде, краще зберігається та й миші його не гризуть.
Л. Горошко:
- Українці брали або перший сніп, або останній
- і з того й був дідух. Подекуди була традиція, коли з-поміж усіх снопів
вибирали найкращий
для виготовлення цього символу. Сніп зберігали в стодолі до зимового періоду,
підвішували так, щоб миші не поточили. До слова, вже готовий дідух у хату
вносить господар - і ставить на покуті,
тобто у куті, під образами.
Що
цікаво, дідухом називали не лише сплетений iз колосся символ, а й також ту
солому, якою застеляли долівку. А от сіно, яке кладуть під скатертину,
називають бабою.
-
А як прикрашають дідух?
Я. Осадца:
- Обплітають його рогозою, виготовляють пташок
зі соломи, яких чіпляють на дідух. У деяких селах чіпляють горіхи, яблука,
стрічки. До слова, аби зробити дідух самотужки, вистачить і доби. Однак, звісно
ж, мова про простий сніп, з кількох пучків колосся. Найпростіше -- сформувати з
колосся чотири пучки, потім їх переплести між собою, перев'язати стрічкою.
-
Скільки часу дідух має стояти в хаті?
Л. Горошко:
-
Найчастіше його тримали до Старого Нового року. До речі, коли в гості приходили
колядники, а дідуха в хаті не було, то господаря присоромлювали. По святах
дідух спалювали - на полі, на городі, в
садку. Це було символом того, що дух уже йде. Люди вірили, що затримувати його
після свят не треба, адже духів померлих варто вчасно відправляти.
Юлія КУРІЙ, газета
"Експрес"
Фото – www.expres.ua
Джерело:
http://www.expres.ua/main/2013/12/30/99565-yalynka-vzhe-nemodno
ВІД РЕДАКЦІЇ: Публікація статті Юлії Курій не означає, що редакція сайту повністю погоджується з висновком: ялинки з моди виходять. Як бачимо, у кожному місті, на будь-якому континенті, є своя головна ялинка. Біля неї - усі святкові заходи. У кого із Санта-Клаусом, а у кого - з Дідом Морозом і Снігуронькою. У Львові біля ялинки подарунки роздає св.Миколай з ангелами - своїми вірними помічниками. І ми дуже раді, що у його торбі є і подарунки від Червоного Хреста. З Новим роком вас, дорогі друзі, з новим щастям!
|