НЕСПОДІВАНИЙ ПОСТУП У ПОДОЛАННІ АУТИЗМУ
Дослідження фахівців Медичного центру при Каліфорнійському університеті
в Лос-Анджелесі (UCLA Health) показало, що володіння кількома мовами розвиває
когнітивні функції - і це характерно як для дітей з аутизмом, так і без нього.
За словами авторів, йдеться не лише про загальні розумові здібності: у дітей із двомовних родин відмічають нижчий рівень поведінки, що повторюється, та кращі навички управління повсякденними діями та думками.
Стаття опублікована в журналі Autism Research і ґрунтується на результатах дослідження, в якому брали участь понад 100 дітей у віці 7-12 років, які мають діагноз "розлад аутистичного спектра" (РАС) або без нього. Частина сімей розмовляла вдома тільки однією мовою, а частина була багатомовною (найчастіше іспанська та англійська).
Батькам запропонували оцінити рівень "виконавчих функцій" у дитини, тобто її здатність перемикатися між заняттями, контролювати свої дії та утримувати потрібну інформацію в пам'яті. Також учені звернули увагу на деякі ключові ознаки аутизму - складнощі з комунікацією, розумінням чужих точок зору та наявність стереотипних (повторюваних) дій.
Виявилося, що діти, які ростуть у багатомовному середовищі, краще справляються з перемиканням між завданнями і рідше "застрягають" на окремих діях або думках. Крім того, у них були вищі навички "інгібування" - тобто вміння не відволікатися і пригнічувати "зайві" реакції. Автори дослідження пояснюють це тим, що використання кількох мов вимагає постійно обирати підходящу мову і пригнічувати іншу, тренуючи таким чином мозок.
Цікаво, що двомовність позитивно позначалася і на одній з головних складнощів при аутизмі - комунікації. Батьки відзначали поліпшення здатності до "прийняття перспективи" (розуміння чужої точки зору) і зменшення повторюваної поведінки.
Деякі сім'ї побоюються, що вивчення другої мови може загострити затримки мовлення або проблеми з розумінням, які часто спостерігаються в дітей з аутизмом. Однак, як підкреслюють автори, уже кілька досліджень (включно з цим) не виявили негативного ефекту. Навпаки, результати свідчать про те, що наявність кількох мов у сім'ї може дати дитині додатковий стимул до розвитку когнітивних і соціальних навичок.
Вчені планують розширити експеримент за участю приблизно 150 дітей, щоб глибше розібратися в тому, як саме знання кількох мов впливає на мозок і чи може це допомогти в корекційних програмах при РАС.
Довідково:
Джерело, яким користувалася авторка статті Мар′я Гриневич: Celia Romero et al., "Multilingualism influences children's executive function and core autism symptoms", Autism Research (2024). DOI: 10.1002/aur.3260.
За джерелом:
https://socportal.info/ua/news/bagatomovnist-dopomagae-pri-autizmi-ucheni-rozkrili-sekret-polipshennya-kognitivnikh-navichok/
Фото – ілюстративне з відкритих джерел
#Український_Червоний_Хрест_Личаківського_району
|