НОВИНИ
ЗАКОНОДАВСТВА ПРО БЛАГОДІЙНІСТЬ
Підприємницька практика показує, що в Україні впродовж останнього
часу
податкове законодавство, на відміну від юриспруденції США, Японії,
Канади,
країн ЄС, за благодійництво не заохочує бізнесменів з добрим
серцем,
громадською позицією благодійника до доброчинності, а навпаки -
дуже жорстоко…карає
(!) Чи за останні роки щось змінилося? Цим
питанням поцікавилася менеджер Української
Благодійної Біржі,
колишній працівник регіонального відділення МКЧХ у Києві,
Катерина
Березовська. Подаємо її статтю, опубліковану у соцмережі Facebook. До
цього додамо: на УББ розміщено благодійний проект Львівської ОО ТЧХ,
спрямований на збір коштів для закупівлі ліків самотнім людям похилого
віку, тож
відомості, наведені у статті, без сумніву, стануть
жертодавцям у нагоді. Проект
«Самотність як вирок» можна знайти за
адресою: https://ubb.org.ua/ru/project/53/.
В Україні діє ряд законів, що здійснюють
нормативно-правовове регулювання благодійної діяльності. Так, благодійна
діяльність регулюється Законами України: "Про об'єднання громадян"
від 16 червня 1992 р. № 2460-XIІ; "Про благодійництво та благодійні
організації" від 16 вересня 1997 р. № 531/97; "Про оподаткування
прибутку підприємств" від 22 травня 1997 р. № 283/97; "Про гуманітарну
допомогу" від 22 жовтня 1999 р. № 1192-XIV; "Про кредитні
спілки" від 20 грудня 2001 р. № 2908-ІІІ та ін. Фінансові аспекти
благодійницької діяльності відображені в законах «Про оподаткування прибутку
підприємств» вiд 28.12.1994 № 334/94-ВР., «Про податок з доходів фізичних осіб»
вiд 22.05.2003 № 889-IV, Податковим кодексом та іншими.
Слід зазначити, що нормативно-правова база в сфері
благодійності на даний момент вже є застарілою, більшість законів було прийнято
ще в 90- роках минулого століття. Це значно стримує розвиток благодійницької та
меценатської діяльності в Україні. За даними соціологічних досліджень,
здійснених Київським міжнародним інститутом соціології на замовлення Мережі
громадянської дії в Україні в червні 2008 року, протягом 2008 року близько 12,9
млн громадян України потребували благодійної допомоги. Тільки 20% від тих, хто
потребував допомоги, або у перерахунку майже 2,6 млн. громадян, змогли її
отримати. Однією з причин цього була недосконалість благодійного та податкового
законодавства, про що зазначають представники багатьох благодійних організацій.
Пільги для корпоративних донорів
відповідно до українського законодавства:
Діюче податкове законодавство України дозволяє для
корпоративних донорів в ракурсі податку на прибуток віднести на валові витрати
суми коштів або вартість товарів, виконаних робіт, наданих послуг добровільно
перерахованих (переданих) протягом звітного року до неприбуткових організацій у
розмірі
1) не
більше чотирьох відсотків прибутку за попередній фінансовий рік
(ст.138.10.6 п.а Податкового кодексу України);
2) у випадку, якщо кошти перераховуються для
цільового використання з метою охорони культурної спадщини установам науки,
освіти, культури, заповідникам, музеям, музеям-заповідникам у розмірі, що не
перевищує 10 відсотків оподатковуваного прибутку за попередній звітний рік
(ст.138.10.6 п.д Податкового кодексу України) [i]. Для прикладу, в країнах ЄС
такий відсоток становить від 10 до 20 %.
Деякі пояснення для розуміння податку на
прибуток.
Об'єкт оподаткування в податку на прибуток
визначається шляхом зменшення суми скоригованого валового доходу звітного
періоду на: суму валових витрат платника податку та ін.
Валовий доход - загальна сума доходу платника
податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного
періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території
України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так
і за її межами.
Валові витрати - сума будь-яких витрат платника
податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як
компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються
(виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у
власній господарській діяльності – взято із ЗУ «Про оподаткування прибутку
підприємств»
Отже, благодійні
пожертви донорів відповідно до ст. 138.10.6 Податкового КУ можуть відноситися
до валових витрат у зазначених вище розмірах і таким чином не оподатковуватися.
[i] ПКУ говорить: Ст.138.10.6. інші витрати
звичайної діяльності (крім фінансових витрат), не пов'язані безпосередньо з
виробництвом та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг,
зокрема:
а) суми коштів або вартість товарів, виконаних робіт,
наданих послуг, добровільно перераховані (передані) протягом звітного року до
Державного бюджету України або бюджетів місцевого самоврядування, до
неприбуткових організацій, визначених у статті 157 цього розділу [УББ така –
курсив мій Н.К. ] в розмірі, що не перевищує чотирьох відсотків
оподатковуваного прибутку попереднього звітного року;
д) суми коштів або вартість майна, добровільно
перераховані/передані для цільового використання з метою охорони культурної
спадщини установам науки, освіти, культури, заповідникам, музеям,
музеям-заповідникам/ у розмірі, що не перевищує 10 відсотків оподатковуваного
прибутку за попередній звітний рік.
Автор - Kateryna Berezovska, менеджер
групи Ukrainian Philanthropy Marketplace / Українська Біржа Благодійності, яка
зареєстрована в усіх соцмережах, в т.ч. і в Facebook
Ексклюзивне Інтерв»ю з Катериною Березовською
«Вершниця» на сторінці: http://lviv-redcross.at.ua/blog/2012-04-13-538#
На цю ж
тему: Як здійснювати благодійну діяльність в Україні згідно з новим Податковим
кодексом :
http://www.ucipr.kiev.ua/files/books/charity_tax_code2011.pdf